All about Aviation

Τα χαμηλά των τζετ

 ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Τα χαμηλά των τζετ
Νοέμβριος 04
17:25 2015

Αναρωτηθήκατε ποτέ για το πόσο χαμηλά μπορεί να πάει ένα ιδιωτικό τζετ; Με πόσο χαμηλή ταχύτητα να πετάξει, πόσο χαμηλούς ρύπους να εκπέμψει, π.χ.; Για τις χαμηλές «επιδόσεις» των τζετ θα μιλήσουμε εδώ.

Πόσο χαμηλά πετάνε τα τζετ;

Όπως κι όλα τα αεροπλάνα, έτσι και τα τζετ πετάνε χαμηλά, για να προσγειωθούν ή να απογειωθούν. Πόσο χαμηλά, όμως, μπορούν να πετάξουν με ταχύτητα κανονικής πτήσης; Μέχρι το επίπεδο των 10.000 ποδιών ο εναέριος χώρος καταλαμβάνεται από τα μικρά αεροπλάνα, τα ανεμόπτερα κ.λπ. Γι’ αυτό και για μικρά ταξίδια, τα τζετ πετάνε συνήθως σε ύψος άνω των 10.000 ποδιών. Εξαιρέσεις, βέβαια, υπάρχουν σε ελεγχόμενο εναέριο χώρο.

Τα ιδιωτικά τζετ πετάνε σε υψηλές ταχύτητες, αλλά μπορούν να πετάξουν και σε σχετικά χαμηλές. Αυτό είναι πλεονέκτημα, όταν χρησιμοποιούν  διαδρόμους προσ/απογείωσης μικρού μήκους και βοηθάει όταν για κάποιο λόγο υποχρεούνται να μειώσουν την διαδρομή απογείωσης.

Το τζετ με την καλύτερη επίδοση σε χαμηλή συμπίεση

Όταν ένα τζετ πετάει ψηλά, οι επιβάτες μέσα στο αεροπλάνο πρέπει να νοιώθουν σαν να πετάνε όσο πιο χαμηλά γίνεται. Η χαμηλή πίεση στην καμπίνα μειώνει την κόπωση, διευκολύνει τον ύπνο και συνεπάγεται πως οι επιβάτες θα νοιώθουν πιο φρέσκοι μετά την προσγείωση.  Αυτό είναι ένα από τα πλεονεκτήματα των μεγαλύτερων τζετ και αεροπλάνων έναντι των μικρότερων. Το Gulfstream G650 έχει επιτύχει την καλύτερη χαμηλή συμπίεση καμπίνας. Σε ύψος 41.000 ποδιών επιτυγχάνει συμπίεση της τάξης των 3.000 ποδιών (914 μ.), δηλαδή το υποδιπλάσιο των τζετ, που χρησιμοποιούν οι αεροπορικές εταιρείες.

Το τζετ με τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων

Αν σήμερα μπορούμε να μιλάμε για μηδενικούς ρύπους, το χρωστάμε στο Solar Impulse. Αυτό είναι το μόνο αεροπλάνο, που μπορεί να πετάει μέρα-νύχτα με ηλιακή ενέργεια. Το επαναστατικό αυτό μονοθέσιο είναι κατασκευασμένο από ανθρακόνημα, έχει εκπέτασμα πτερύγων 72 μ. (μεγαλύτερο από ένα BOEING 747-800) και βάρος 2.300 κιλά όσο ένα αυτοκίνητο.

Πολλές από τις εταιρείες ιδιωτικών τζετ επιχειρούν τώρα να αντισταθμίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος μέσα από προσφορές πτήσεων τζετ, που δείχνουν ευαισθησία για το περιβάλλον.

photo courtesy of solar impulse.com

photo courtesy of solar impulse.com

Ένα ακόμη ιδιωτικό αεροπλάνο, που οφείλουμε να αναφέρουμε, όταν μιλάμε για χαμηλούς ρύπους, είναι το DA42, Diamond Twin Star, του οποίου η άτρακτος είναι κατασκευασμένη κυρίως με σύνθετα συστατικά. ¨Το DA42 ήταν το πρώτο ντηζελοκίνητο αεροσκάφος σταθερής πτέρυγας που κατόρθωσε να διασχίσει τον Βόρειο Ατλαντικό χωρίς ενδιάμεση στάση μέσα σε περίπου 12 ώρες, με μέση κατανάλωση καυσίμου 5,74 γαλόνια ανά ώρα (2,87 γαλόνια ανά ώρα για κάθε κινητήρα).

Το χαμηλότερο αεροδρόμιο

Το αεροδρόμιο Bar Yehuda, στην έρημο της Ιουδαίας, δυτικά της Νεκράς Θάλασσας, στο Ισραήλ είναι το αεροδρόμιο με το χαμηλότερο υψόμετρο στον κόσμο, στα 1.240 πόδια (348 μ.) κάτω από την μέση επιφάνεια της θάλασσας. Το αεροδρόμιο αυτό βρίσκεται πιο κάτω από το επίπεδο στο οποίο μπορούν να ταξιδεύουν τα υποβρύχια του Αμερικανικού Ναυτικού.

Bar Yehuda Airport by Yan Kamintzky

Bar Yehuda Airport by Yan Kamintzky

Στην Ευρώπη, το αεροδρόμιο του Άμστερνταμ βρίσκεται επίσης σε υψόμετρο χαμηλότερα από την επιφάνεια της θάλασσας.

SHARE

Σχετικά άρθρα

Like us on Facebook!